trešdiena, 2011. gada 20. jūlijs

Google+ un citas sociālās funkcijas

Jau kādu mēnesi interneta atkarīgo prātus nodarbina Google+. Nu jau visi gribētāji būs dabūjuši ielūgumus, un jau izmēģinājuši jauno sociālo tīklu no Google, tādēļ īsti nav jēga stāstīt to, kas G+ ir par zvēru, jo visi, kam nav slinkums, to jau ir izdarījuši. Tomēr lielos triepienos iezīmēšu, kas tad ir G+, tāpēc var sāk lasīt arī no trešās rindkopas, kur es mēģināšu plašāk apskatīt Google sociālās komunikācijas iespējas, kas jau ir tagad, un ar ko šinī jautājumā izceļas G+.

Tātad, kas tad ir G+? Saka, ka tas ir Facebook no Goolge, tikai tam nav spēles. Bet ja tam nav spēles, tad varbūt G+ nav Facebook, un tas pats Draugiem.lv ir krietni vien līdzīgāks Facebook? Un kā būtu ar sen aizmirsto, vai nekad tā īsti arī neiepazīto Friendster? Lai tur vai kā, visi sociālie portāli neizbēgami ir līdzīgi, un tomēr G+ līdzība Facebook ir anekdotiska un neapstrīdama. Ok, G+ nav spēles, bet kas tad tur ir tāds, kas nav Facebook? Vispirms jau loki, kur tu visus savus draudziņus, paziņas un arī svešus cilvēkus vari sadalīt pa lokiem. Facebook arī ir grupas, bet tās nav tik funkcionālas, un tava draugu lenta tiek veidota no to cilvēku publicētās informācijas, kas ir vēlējušies piekrist tavam uzaicinājumam draudzēties. G+ dod iespēju sekot arī pavisam svešiem cilvēkiem pat bez viņu akcepta, līdzīgi kā Twitter. Ar piebildi, protams, ka šis cilvēks publicēs kaut ko publiski, jo tie paši apļi dod iespēju publicēt saturu, kas ir redzams tikai kādam konkrētam lokam. Savukārt tā iespēja, ka tev var sekot pavisam nepazīstami cilvēki, ir visai mulsinoša, un rada jautājumu - kas ir šie visi cilvēki, kas tevi ir saapļojuši (vēlas tev sekot)? Varbūt apmulsums mazināsies, kad visi visus būs saapļojuši, un masu histērija būs beigusies. Kas attiecas uz pašu publicējamo saturu, tad nekā unikāla tur nav - teksts, bildes, video, saites u.c. Viss digitālais, vienvārdsakot. Ziņas garums, protams, nav ierobežots, kā tas ir, piemēram, Twitter. Kas ir visai loģiski, jo kāda jēga ierobežot publicētās informācijas apjomus, ja beidzot jebkuram ir iespēja būt nepārtraukti pieslēgtam internetam par saprātīgu cenu. Ja nu kāds tomēr vēl skaita megabaitus, tad Twitter 140 zīmju ierobežojums arī nav nekāda panaceja, jo Twitter sen ir pārvērties par īso saišu pārpublicēšanas vietni, kuras aizved tevi tālēs zilās un neapgūtās, tādēļ pat sēžot pie datora uz tām ir bailes spiest, par mobilo telefonu nemaz nerunājot. Tad vēl G+ ir iespēja "spārkot", jeb diskutēt interešu grupās. Īpaši neaizraujos, tāpēc nevaru komentēt, atskaitot faktu, ka forumi pēc interesēm, šķiet, pastāv jau tik ilgi, cik pastāv internets. Zināmā mērā var teikt, ka internets radies, lai varētu eksistēt forumi, vēl bez ziņu nosūtīšanas iespējas, protams. Vēl G+ ir iespēja ar draugiem kontaktēties reālajā laikā, pie tam vēl konferences režīmā. Es pat teiktu, te vairs nav starpības, vai tas ir teksts, vai video zvans. To jau katrs izvēlās pēc patikas un iespējām. Galvenais, ka komunikācija var notikt viens pret vienu, vai arī daudzi cilvēki komunicē savā starpā, un notiek tas viss reālā laikā. Nu, un visbeidzot, kā tad mobilais telefons iztiks bez G+? Protams, neiztiks. Tagad visi bakstās pa saviem tačskrīniem, nodrošinot apkārtējos ar nevajadzīgiem informācijas plūdiem ne tikai darba laikā, vai vakarā, sēžot mājās pie datora, bet arī visā pārējā laikā, vai tas ir sabiedriskais transports, kafejnīca, vai ārzemju ceļojums. Nu, tā kopumā arī viss.

Bet tagad slavenā trešā rindkopa, un filozofija par tēmu, kur mēs šādi nonāksim? Pirmais jautājums - un kā ir ar Buzz? Nē, nopietni, ar ko Buzz ir slikts Facebook, neskatoties uz to, ka tas vizuāli pēc tāda neizskatās? Ok, Buzz tika prezentēts kā kruts Twitter, bet izauga par tādu pašu tekstu, bilžu un video miskasti kā pārējās sociālās vietnes, ar visu "atkārtoti koplietot" funkciju. Tikai šķiet, ka lielu atzinību tas nav guvis.. Es pat nezinu, Buzz ieguva vai zaudēja ar to, ka ļāva tvītus automātiski pārpublicēt Buzz? Rezultātā, visi tā pat visu raksta Tviterī. Un vai Google uzturēs gan Buzz, gan G+? Vai kāds vēl atceras, kas ir Google Wave? Visi savulaik prasīja atsūtīt uzaicinājumu uz Wave, ažiotāža bija liela, bet ar ko tas viss beidzās? Ar to, ka GMail palika savā vietā, neskatoties uz to, ka Wave bija paredzēts kā vecā e-pasta aizstājējs, bet Wave pārtapa par Buzz, un tika integrēts GMail. Wave, tādu, kā tas bija ieplānots sākumā, izmantoja vien daži korporatīvie klienti diskusijām, kuras var attīt uz jebkuru vietu pēc laika skalas. Domājams, ka tagad Wave jau ir neatgriezeniski aizgājis viņsaulē. Vēl viena jauka ziņa no Goolge ir par to, ka top sociālais serviss Photovine, kas ļaus lietotājiem apmainīties ar attēliem, un specializēsies uz mobilajām ierīcēm, jebšu telefoniem. Tātad, izskatās pēc tā, ka Google ir kaudze jaunu iniciatīvu, kas lielā mērā dublē jau esošu Google servisu funkcionalitāti, ienesot tajās kaut ko specifisku. Un kā viņi to visu plāno integrēt savā starpā? Protams, nabagais dara kā var, bagātais, kā grib, bet cik no šīm jaunajām iniciatīvām būs dzīvot spējīgas?

Tālāk neliels atskats uz Google servisiem, kas jau satur sociālo funkcionalitāti.

Fotoattēli


Dodoties uz G+ attēlu sadaļu, viss liekas diezgan loģiski un pareizi. Kā mēs iegūstam fotouzņēmumus? Ar fotoaparātu vai telefonu. Tas viss var nonākt jūsu datorā, un pēc tam arī tā saucamajā mākonī, pie tam fotoaparāta gadījumā, tie noteikti nonāks datorā vai mākonī, jo aparātam nav patstāvīga pieslēguma internetam. Nu, teorētiski ir, bet tas vēl ir dārgi, un vēl nav pietiekami izplatīti. Tātad, mums ir dators, telefons un Pikasa, kas ir mākonis. Tagad jautājums - kas būs Photovine? Vēl viens mākonis? Vai varbūt Photovine kā mākoņvietu izmantos Picasa? Pagaidām tikai ir zināms, ka Photovine būs rīks, ar ko varēs apmainīties ar attēliem, kas ir uzņemti ar telefonu. Kāpēc tad tā nevarēja būt Picasa aplikācija priekš Android, ar iespēju dalīties ar attēliem, kas ir uzņemti ar mobilo telefonu? Varbūt tā nevarēja saukties Picasa, jo visi jaunie produkti, pat ja jauns ir tikai nosaukums, izraisa milzu ažiotāžu tikai tāpēc, ka tie ir no Google. Tomēr ir divas lietas, ko atzīmēšu. Pirmkārt, jebkuru attēlu jau šobrīd var augšupielādēt Pikasā, un nosūtīt pa e-pastu, ielikt Buzz, ietvītot un izdarīt ar to vēl miljons lietas. Otrkārt, es tomēr ceru, ka mākonis paliks viens, nevis mums būs vēl viens mākonis speciāli bildēm, kas bildētas ar telefonu. Uzraksts, "Tūlītējās augšupielādes funkcija mobilajā lietotnē", kas ir atrodams G+, gan rada bažas.

Blogs, dienasgrāmata, stāsts vai cita tekstuāla informācija


Ja mums ir vēlme kaut ko uzrakstīt, un publicēt to publiski izmantojot kādu no Google servisiem, uzreiz nāk prātā divi nosaukumi - Buzz un Blogger. Nekāda sensācija nav, ka cilvēks var ierakstīt kādu pastāstiņu, pielikt tam klāt bildes, vai pat video, saites uz citām lapām un tādā garā. Buzz ir tāds prastāks pasākums, un vairāk orientēta uz draugu lentu, savukārt Blogger to visu pašu piedāvā mazliet tīrākā veidā, galveno uzsvaru liekot uz RSS plūsmām, apmeklētības statistiku, ziņu publicēšanas plānošanas funkcijām u.c. Protams, abi servisi lieliski saprotas ar Picasa un YouTube. Vienīgais acīmredzamais jaunums, kas atrodams G+,  ir iespēja ievietot datus no jūsu tālruņa, tātad atkal jau kaut kā tie dati no jūsu telefonu būs jāievieto kaut kur mākonī. Izskatās, ka plānots to darīt pat automātiski. Nez, video automātiski nokļūs kā privāti YouTube video, vai tas atkal būs kaut kāds jauns mākonis? Vai varbūt būs viens mākonis, kur būs visi telefonā atrodamie dati?

Loki un grupas


Tie apļi, loki un citi rimbuļi faktiski jau sen ir bijuši pieejam, un veidot tos varēja GMail. Tie gan tur saucās par grupām, bet lietas būtību nemaina. Neesmu mēģinājis dalīties ar video ar kādu konkrētu grupu, bet bildes no Picasa noteikti var koplietot ar grupām. Patiesībā jau arī tās grupas nav vajadzīgas, lai norādītu konkrētus cilvēkus, kuriem tu vēlies parādīt kādas konkrētas bildes. Arī tanī pašā Buzz galerijas tiek veidotas ņemot vērā to, kuriem cilvēkiem jūs esat ļāvuši piekļūt jūsu galerijām. Vienīgais jaunais tajos rimbuļos ir tas, ka tagad, līdzīgi kā Twitter, tu vari skatīties uz svešiem cilvēkiem. Un atkal jau, šādu iespēju sniedz arī Buzz, un bez visādiem lokiem vai grupām. Vienīgais īpatnējais tanī visā ir tas, kādus cilvēkus tas G+ piedāvā saapļot. Iespējams tur ir kaut kādas saites ar citiem Google servisiem, un tādēļ tie visi svešinieki ir nolēmuši man sekot, taču, jā - atkal jau kaut kas līdzīgs ir tanī pašā Buzz, un tu vari paskatīties, kam sekot iesaka tavs Buzz.

Online komunikācija


Principā aprunāties ar kādu tagad un tūlīt tu vari ar Google Talk palīdzību. Video zvani - nekādu problēmu. Google Talk ir integrēts gan GMail, gan var uzstādīt atsevišķi katrā datorā vai telefonā. Konferences režīms, tas gan laikam Google Talk līdz šim nav bijis, vai arī es nemāku atrast. Atkal jau, vai to vienkārši nevarēja pielikt klāt jau esošajam Google Talk?

Ziņas, saites un viss pārējais

Atkal jau, ja jums patīk dalīties ar draugiem ar visādiem Delfi rakstiem par dzimumakta ilgumu, dejojošu kaķīšu video, vai fotošopa brīnumiem, to visu drazu var iegāzt Buzz. Ja tev vairāk labpatīk bļaut tukšumā, var rakstīt Blogger, un saukt to par blogu. Ja man interesē tas, kādi video patīk maniem draudziņiem, es sen jau paļaujos uz YouTube pirmo lapu, un īpaši nepriecājos par visa veida saitēm citās vietnēs. Komentāru iespēja, gan, Jūtubē nav. T.i. ir, bet tie ir komentāri pie paša video, nevis iespēja paust savu sašutumu, kāpēc tavs draugs Jānis ir atzīmējis, ka viņam patīk jaunais Britnijas Spīrsas video. Es ceru, ka visi zina, kas ir Britnija? Nu labi, lai būtu Gāgas video. Vēl viens izziņas avots, protams, ir Google Reader, kur taviem draudziņiem ir atvēlēta speciāla sadaļa. Tur tu vari izvēlēties draudziņus, kuriem tu gribi sekot, un tādējādi visādas vecas ziņas un citas muļķības pienāks tikai no tiem, kuriem tu tā īpaši ekskluzīvi seko Google Reader, nevis no visiem, ko tev nav palaimējies saapļot. Nu, jā - gan Blogger, gan Buzz, gan Google Reader, protams, ir arī aplikācijas priekš Android. Es vēl varētu pieminēt Google Maps un meklētāju, kur arī tu vari redzēt visu tavu draudziņu ieteikumus, bet nu tik dziļi mežā neiesim.

Gala secinājums, laikam, ir tāds, ka Google+ aka. G+ ir vairāk tēmēts uz to, ka tas ir visu atsevišķo Goolge servisu apkopojums. Pie tam, liela nozīme tiek piešķirta tam saturam, kas ir radies ar jūsu telefona palīdzību, un to visu vajadzētu parādīt arī pārējiem, ja nepietiek ar to, ko jūs esat sazvejojis internetos. Unikālais saturs, tas ir labi. Bieži vien ir vieglāk kaut ko sameklēt internetā, nevis pašam kaut ko tur ievietot. Atvieglojot datu ievietošanas tehnisko pusi, būs vairāk nekvalitatīvu koncerta video, bilžu no pasākumiem pirtīs, un Brīvības pieminekļa bildes internetos savairosies kā mazi balti trusīši. Šķiet, rakstot šo apkopojumu, esmu pat pats sapratis, kādēļ ir radies Google+. Par kādu izgāztuvi to pārvētīsim mēs, talantīgie fotogrāfi, operatori un rakstnieki, vai vēl biežāk "shareholics" (tie, kam patīk dalīties ar internetiem), jo mums patīk būt apbrīnotiem un draudzīgiem, to mēs redzēsim pēc kāda laika. Kā savulaik dziedāja Pearl Jam: "It's evolution, baby".

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru